Singapore babe not baybe!

I torsdag åkte i alla fall till Singapore för att möta min föräldrar igen efter nästan tre månader! Jag kan inget annat säga än att jag blivit lite bortskämd! I Singapore hann vi med en hel del, vi åkte linbana ut till Sentosa, ett besök på Universal Studio, Marina Bay där vi även åkte upp till SkyPark för en jätte fin utsikt över Singapore, vi åkte även turist båtar i vattnet vid Marina Bay och såg höghusen på perfekt avstånd, besök i China Town och Little India, julstämning på Ochard road, Singapore Slinga på Raffles hotel Longbar (original stället), kvälls dopp i poolen på fjärde våning och mycket mer. Dock lyckades jag bryta mot lagen ett par gånger. Man får ju varken spotta, tugga tuggummi eller äta eller dricka på tunnelbanestationen eller tunnelbanan. Det var ganska lätt att glömma av sig. Vi klarade oss i alla fall igenom dagarna utan några böter. Igår landade vi igen i Penang. Vi tog en taxi till mamma och pappas hotell och fick en välkomst drink innan vi la oss på stranden i solen och läste och tog några dopp i poolen. På kvällen begav vi oss till nattmarknaden och shoppade lite. Idag har jag haft en lektion (min enda denna vecka, då resten har blivit inställda just denna vecka, ibland får man ha lite flyt) och sen har jag guidat mamma och pappa igenom skolan och E-park och sen har vi även gjort en sväng i Georgetown. I morgon blir det nationalparken. Hoppas ni har haft en bra helg!
kram på er!

Singapore baybe!

Om en halvtimme kommer taxin och plockar upp mig sen är jag på väg!
Flyget lyfter 21.10 och är framme 22.35. Sen är det bara en tunnelbana mellan mig och mamma och pappa!
Vi hörs på måndag!
Trevlig helg på er!
kram

Lucky girl!

Lite tur måste man ha ibland, och det är precis vad jag har nästa vecka!
Som ni vet kommer mamma och pappa hit på torsdag och vi ska spendera helgen i Singapore. Efter det är vi i Penang måndag till torsdag. Normalt har jag två lektioner på tisdagar, en på onsdag och en på torsdag. Men inte denna veckan för jag har lyckats få tre lektioner inställda! Har ingen aning om hur det lyckats gå på samma vecka, men ingen är gladare än jag! Jag går därför bara en lektion på tisdag morgon och kan därför hänga mer med mamma och pappa utan att missa någon lektion! Perfekt!
By the way!
En sak jag kommer sakna när jag kommer hem till Sverige är att efter man har tränat kan man bara slänga sig i en pool! Hur underbart är inte det egentligen? Riktig lyx om ni frågar mig!
I morgon åker jag till Singapore, som för er som inte vet faktiskt var mitt första val före Malaysia. Fast utan att ha varit där kan jag nog säga att jag är glad över att det blev Malaysia. Singapore är dyrare och ganska litet.  Och i morgon får jag alltså träffa mina föräldrar!

Typiskt *2

Idag har jag varit trött i stort sett hela tiden! men har kämpat för att hålla mig vaken så att jag ska kunna sova i kväll. Jag tänkte mig därför en tidig kväll men vad händer kl 21 jo då är det som att någon har hällt i mig fem koppar kaffe och jag är klar vaken. Typiskt!
Jag har även hittat en del i min dröm! Dock ett år för tidigt, typiskt! Men dyker chansen upp om ett år så ska jag göra allt för att få den uppfylld!
God natt nu ska jag försöka sova i alla fall!
ps. Om 2 dagar exakt till jag är i Singapore med mamma och pappa! Can´t wait!

Normal söndagkväll!

Igår kväll drog vi, jag, Zelda, Aurilien och Calle, iväg i en taxi till QueensBay Mall för att äta på vårt indiska favrti ställe, Kapitan. Vi åt Tandori chicken och nanbröd, mums. Efter det gick vi in i shopping centret, Calle klippte sig, jag växlade pengar och vi tog en kopp kaffe. Sedan gick vi på uppdrag för att hitta tomteluvor! Det är inte helt lätt att få någon julstämning i 30 graders värme kan jag meddela. Men vi hittade i alla fall varsin luva och åkte därifrån som fyra tomtenissar.
När vi kom tillbaka till lägenheten spelade vi musik och sjöng i våra tomteluvor! Förmodligen en ganska rolig syn om någon hade kommit in. Men en trevlig kväll för oss helt enkelt.
Idag har dagen bestått av pluggande. Jag har International Marketing tenta i kväll.
Jag fick även en rolig överraskning när jag tittade brevlådan. Ett vykort från Jessica :) Tack så himla mycket, väldigt uppskattat!
Jag har även fått ett brev i från Lisbeth och Sven, (Tobbes föräldrar) som också var väldigt kul och uppskattat från mig. Annars så får vi mest bara reklam och räkningar!
Hoppas ni har haft en bra helg och att eran vecka blir kanon!
Kram på er
Bild från Thailand, Bandu Island.

Time fly´s!

Håller med min vän Sue!
Time fly's when you having the fucking time of your life ;)!

Två helger framöver spenderar jag med mamma och pappa i Singapore och på Langkawi!
Efter det blir det antingen en helg på Borneo och en i Penang eller bara två helger i Penang.
Sen är det helt plötsligt julafton och då kommer min älskling hit!
Då blir det en helg i Kuala Lumpur, en vecka i Thailand. Sen två tentor och tre dagar i Penang innan vi åker på en tio dagars tripp någon stans. Den 17e januari har jag två tentor och sen är det bara ett få tal dagar kvar i Malaysia!
Vad hände? Det är ju snart redan slut?!

Vätskepåfyllning!

Efter nogare betraktande tror jag inte det är några huliganer utan snarare så har dom satt upp den första vätskepåfyllningen för loppet direkt nedanför oss!
Just so you know :)

Marathon!

Just i natt är det Marathon här i Penang! Ja precis utanför mitt fönster, och sen över bron! Vår tanke var ju då att gött, i natt kanske det blir en tyst natt utan jobbiga moppar som kör förbi då vägen är avstängd! Jag somnar och sedan vaknar 30 min senare av att folk skriker och en motorcykel som kör som attan! kikar ut över balkongen och hoppsan precis på andra sidan gatan har ett hulligangäng samlats! Det är fortfarande en timma innan dom startar men dom är på plats!
I alla fall så springer två av mina vänner, Emil och Aleks, halv maran så det hade ju varit kul att se dom. Men i och med att dom startar klockan tre mitt i natten så är det nog ingen direkt som kommer och supporter dom. Vilket jag känner nu är jätte dumt! Detta borde vi ha planerat in tidigare och kanske tagit en ute kväll och sen gått och hejat fram dom. För ni kan ju tänka er själva att dom är ganska nervösa eftersom dom enbart lyckats träna två gånger inför det här loppet och efter det har dom varit och semestrat i Filippinerna i 4 veckor! Ironiskt? JA! Men jag tror dom kommer klara sig galant! I alla fall kanske jag tar en kik på dom när dom springer förbi här, dock är det mörkt och inte speciellt lätt att se ner på vägen så vi får väl se.
Jag håller i alla fall tummarna för Aleks och Emil och hoppas dom överlever denna prövning :)
Nu ska jag prova att somna igen! kl. 1.43!
God natt!

Bio!

Efter en dag av plugg, plugg paus vid poolen ett par timmar och sen plugg igen, spenderas kvällen i QueensBay Mall med dinner på TGI Friday och sen bio, Immortals!
Hoppas på en trevlig kväll med trevliga vänner och att filmen är bra :)
Trevlig helg på er!

Tentor!

I veckan fick jag tillbaka min midterm exam i Global Supply Chain Managemnet och resultated var oväntat bra, 85% vilket i alla fall minst är ett A i Malaysiska termer. Detta innebär att jag nu har samlat ihop 17% i den här kursen och behöver enbart 33% till för att klara hela! Och kvar att göra är ett grupparbete och presentation som ihop är 20% och sen slut tentan som är värld 60%. Jag tror och hoppas det inte ska vara några problem alls att fixa det!
Schemat för våra slut tentor har u också kommit och för min del blev det faktiskt ganska bra. Jag tentar 4/1, 7/1 och två tentor 17/1. Detta innebär att jag och Tobbe kan stanna i Thailand till den 3e december och sedan kan vi åka iväg på en tio dagars resa emellan 7/1 och 17/1. Vart den resan blir har vi inte bestämt än, det återstår att se.
Jag har i stort sett gjort klart mina delar till våra grupparbeten vilket är skönt. Just nu pluggar jag till en midterm exam jag har på måndag i International Marketing. Sedan har jag en stor egen inlämning på 15 sidor som ska in om några veckor som jag har tänkt att lägga helgen på. När den är klar har jag inte speciellt mycket kvar här att göra för skolan mer än slut tentorna. Underbart!

Thailand!

Thailand var underbart! Vi var först i Krabi, Aonang beach och sedan i Phuket, Patong beach. Måste erkänna att jag gillade Krabi sjukt mycket bättre! Men det är nog åldern. Patong hade varit perfekt om man ville festa hela tiden men det var inte ritkigt vårat mål. Vi hängde mest på stranden och solade och badade, drack lite drinkar och öl och vin. Käkade pizza, pasta, och annat som vi inte äter i Malaysia.
Nu är det tillbaka till verkligheten i 1.5 vecka innan jag åker till Singapore för att träffa mamma och pappa!
Hoppas ni har det bra där hemma allihopa!
Kram på er!

Ses lördag den 12e

Om 3.5 timme åker jag till Thailan, Krabo och Phuket!
Dålig uppdatering här är nog att räkna med tyvärr då jag inte tar med någon dator nu heller!
Hoppas ni har det bra där hemma!
Jag ska njuta av ett höstlov som det var ett tag sen jag hade hemma i Sverige! Rena lyxen faktiskt!
Kram på er!

Shopping!

Idag var vi, jag, Jenna, Tiia och Emmi, en sväng efter skolan i Queensbay mall! Och wopps vi fick med oss en hel del skor därifrån! Jag lyckades införskaffa mig 3 par sandaler! Ihop köpte vi nog minst 8 par! Bra jobbat tycker jag. Jag insåg nyss när jag kollad på våran skohög att jag köpt minst 10 par sedan jag kom hit, fast då inklusive två par flippflopps. Tur att Tobbe kommer hit och hjälper mig få hem allt.
Vi köpte även lite smått och gott inför resan i morgon så som, sololja, vatten, chips och så vidare. Sedan lunchade vi på Friday´s. Ibland är det gott med lote "western food" men nu har vi nästan ätit för mycket av det. Och det lär ju bli en hel del i Thailand med eftersom vi åker till turist ställen. Just nu längtar jag verkligen efter min favorit rätt här som är "hot and spicy", typ nudlar kyckling med röd peppar och världens godaste sås.
Nu borde jag packa för i morgon bär det av till Krabi och Phuket!
Hejsvejs!

Security investment and portfolio management!

B+ äe ett helt okej betyg för första tentan jag gjorde här. Dock var det enbart 68% rätt men eftersom här är godkänt gränsen 50% så är det ändå en bra bit över!

Vietnam!

Efter vår resa i Kambodja tog vi en nattbuss till Vietnam. Kan inte påstå att det var någon lyxbuss direkt, trångt ben utrymme, bussen åkte aldrig snabbare än kanske 60 km/h på grund av väldigt dåliga vägar, plus att det var ganska svårt att sova när busschauffören tutade varje gång han körde om någon annan eller när det var något djur i vägen och så vidare. Sen fick vi vänta 2 timmar i Phnom Phen, Kambodjas huvudstad. Men vi fördrev tiden genom att äta en god frukost på en restaurang innan vi tog en annan buss. I den bussen funkade inte luftkonditioneringen och den var full av polska turister men en jobbig polsk guide som trodde han var jätte rolig! 6.5 timme lyckades vi i alla fall klara på den bussen innan vi nådde Ho Chi Minh City i Vietnam. Och oj vilken skillnad mot Kambodja. Skotrar och vespor överallt! Även här gällde regeln, tuta, och trafiken var ett kaos. Tempot här var väldigt mycket högre än i Kambodja. Redan första dagen såg vi en moped olycka, som tur var skada sig ingen. vi var alla väldigt trött denna dag efter resan så vi gjorde inte så mycket mer än ett besök på ett kaffe och sen köpte vi med oss mat till hotellet och satte på en av filmkanalerna. Vi var tvungna att stanna uppe ett tag för våran tyska vän, Jasna skulle komma under kvällen och bo med oss. Dagen efter började vi att upptäcka Ho Chi Minh by foot. Vi besökte warmuseum, vilket var väldigt intressant. Det finns väldigt många krigsoffer i Vietnam, inte bara de som tog skada genom landminor och så vidare utan även de som påverkas genom olika strålningar och som sedan fått missbildade barn. Vi gick vidare och tittade på en katedral som tyvärr var stängd och såg lite andra turistiga saker. Vi gick även till en marknad. Men den var väldigt trång och vissa hade fasta priser vilket inte alls var speciellt billigt. Försäljarna var också väldigt jobbiga och tjatade på en hela tiden. Så mycket shoppande blev det tyvärr inte. På kvällen begav vi oss till en fin restaurang och åt pasta och tzatziki! Väldigt gott. Sedan begav vi oss till en nattklubb och drack ett par drinkar och dansade. Det var väldigt många västerländska män i 50-60 års åldern, man kan ju undra var dom var ute efter. Söndagen fördrev vi genom att shoppa lite och ja inget speciellt.
Sen flög vi hem måndag morgon!
Måste erkänna att Kambodja gav ett mycket bättre intryck på mig än vad Vietnam gjorde! Men samtidigt är jag glad att jag varit i Vietnam med :)
Nu ligger det lite bilder upp på facebook med :)
Från krigsmuseet!

Kaffe!

Här i Malaysia häller dom i något krämliknande i kaffet, jag har därför avstått från att dricka det då jag aldrig har haft ett beroende för det! Men Calles föräldrar lämnade kvar pulverkaffe och jag drack precis en kopp! Och herregud vad gott! Ärligt talat visste jag inte att jag gillade kaffe så mycket, eller rättare sagt kanske glömt bort hur gott det är! Mamma och Pappa kan ni köpa med en burk kaffe? Tack! ;)

Kambodja!

När vi väl landade i Kambodja kände vi av direkt att det var en mycket lugnare atmosfär än i Malaysia. Vi gick ut ur flygplatsen och där stod två killar med skyltar med våra namn. Vi hade beställt upphämtning från hotellet och följde med killarna, vi trodde vi skulle få åka taxi och började skratta åt några andra turister som hoppade in i en liten tucktuck med all packning som kördes av en moppe. Men det dröjde inte länge innan skratten ökade då vi insåg att vi också var på väg att får åka moppe-tucktuck. Men det var riktigt kul faktiskt! Trafiken var mycket lugnare i Kambodja än i Penang och det var ganska harmoniskt att åka tucktuck och bara ta in allting vi såg, i alla fall innan vi kom in i stan. Man kan nämligen köra hur man vill och svänga hur man vill så länge man tutar innan! Det är den gyllene regeln i trafiken vad vi förstod, köra om eller svänga - kom ihåg att tuta först!
Hotellet vi bodde på var jätte fint i jämförelse med vad vi har bott på hittills. Jag, Emmi och petri delade ett tre beds rum. Första dagen var vi väldigt trötta då vi rest hela natten med buss och flyg så vi tog en powernap. Eftermiddagen spenderade vi i en båt i tre timmar då vi gjorde ett besök i en floating village. Det var verkligen en upplevelse jag uppskattade väldigt mycket. man såg hur fattigt dom verkligen bodde och hur många barn det fanns osv. Det bra var i alla fall att byn hade en skola så alla barn fick i alla fall en utbildning. Det kändes dock lite dumt att åka runt att ta kort på lokalbefolkningen. Jag hade känt mig som ett djur på zoo om jag var dom, men alla barn var väldigt glada att vi kom och vinkade och ville gärna vara med på kort så det kändes lite bättre.
När vi kom tillbaka till hotellet åt vi middag och sen gick vi och la oss väldigt tidigt för att nästa dag gå upp klockan 4.30 för att se soluppgången över Angkor Wat, ett tempel eller ett helt imperie i stort sett som varade mellan 900-1500 talet. Det var väldigt mäktigt, vi hade hyrt en guide som förklarade allt och det var väldigt intressant. Han berättade även många andra saker om Kambodja som var intressant att veta. Vi spenderade ungefär 7 timmar i alla tempel, jag tror vi besökte cirka fem olika under dagen. Vissa spenderar fyra dagar för att se allting ordentligt men för oss räckte det med en dag då allting till slut blev lite samma sak. Men det var verkligen värt att se och jag förstår fortfarande inte hur något sådant kan vara så bra välbehållet, jag menar för det mesta bygger man bara ut staden och bygger om, men här är det som att allting dog ut helt plötsligt! Det var också väldigt många barn som sålde armband och så vidare. På ett ställe var det kanske 20 små flickor som flockades runt oss och ropade "I give you 3 for 1 dollar lady" om och om igen i tio minuter innan vi lyckades ta oss därifrån i våra tucktuckar. Jag köpte faktiskt armband av två olika små tjejer. Inte för att dom var fina överhuvudtaget utan för att jag tyckte synd om dom. Guiden sa även att alla barn går i skolan, vissa på förmiddagen och vissa på eftermiddagen. Vilket var väldigt bra. Det fanns också ett sjukhus i Siem Reap som var gratis för alla barn i hela Kambodja. Det var sponsrat av Österrike om jag inte mins fel. Han pratade också väldigt mycket om Angelina Jolie som har gjort väldigt mycket för landet. En av hennes filmer är även inspelade i templet. En av hennes döttrar är även adopterad från Kambodja.
På kvällen gick vi på marknaden och shoppade lite souvenirer och så vidare.
Sista dagen gjorde vi tjejer Manikyr och pedikyr, medan Petri värderade 12 öl högre än pedikyr/ manikyr/ massage i en halvtimme! Vi hyrde även en tucktuck och bara åkte runt i Siem Reap och kollade runt. Vi stannade på en krokodil park. Det var hur många krokodiler på en alldeles för liten area. Dom låg på varandra och huller om buller så först trodde vi inte att dom var riktiga men sen rörde dom på sig lite. Men ingen direkt action så det syndes att dom inte hade det så bra.
Sen på kvällen tog vi nattbussen till Vietnam!
Det blev ett väldigt långt inlägg men det kompenserar för hela veckan som jag inte har bloggat! Plus att det också betyder att jag verkligen gillade Kambodja! Får ni chansen åk dit!
Hoppas allt är bra med er där hemma!

Kambodja och Vietnam!

Hej igen!
Nu är jag hemma igen! Resan var hur bra som helst! Kambodja är en av favoriterna hittills, även Vietnam var kul att se även om det inte var något jätte speciellt. Jag har hur mycket som helst att berätta men hinner inte just nu då en midterm tenta väntar på mig imorgon bitti så det måste jag ta tag i nu. Men jag är iaf hemma cirka tre dagar nu innan jag åker till Thailand på vårt midtermbreak.
Hoppas ni har det bra där hemma!