Kambodja!

När vi väl landade i Kambodja kände vi av direkt att det var en mycket lugnare atmosfär än i Malaysia. Vi gick ut ur flygplatsen och där stod två killar med skyltar med våra namn. Vi hade beställt upphämtning från hotellet och följde med killarna, vi trodde vi skulle få åka taxi och började skratta åt några andra turister som hoppade in i en liten tucktuck med all packning som kördes av en moppe. Men det dröjde inte länge innan skratten ökade då vi insåg att vi också var på väg att får åka moppe-tucktuck. Men det var riktigt kul faktiskt! Trafiken var mycket lugnare i Kambodja än i Penang och det var ganska harmoniskt att åka tucktuck och bara ta in allting vi såg, i alla fall innan vi kom in i stan. Man kan nämligen köra hur man vill och svänga hur man vill så länge man tutar innan! Det är den gyllene regeln i trafiken vad vi förstod, köra om eller svänga - kom ihåg att tuta först!
Hotellet vi bodde på var jätte fint i jämförelse med vad vi har bott på hittills. Jag, Emmi och petri delade ett tre beds rum. Första dagen var vi väldigt trötta då vi rest hela natten med buss och flyg så vi tog en powernap. Eftermiddagen spenderade vi i en båt i tre timmar då vi gjorde ett besök i en floating village. Det var verkligen en upplevelse jag uppskattade väldigt mycket. man såg hur fattigt dom verkligen bodde och hur många barn det fanns osv. Det bra var i alla fall att byn hade en skola så alla barn fick i alla fall en utbildning. Det kändes dock lite dumt att åka runt att ta kort på lokalbefolkningen. Jag hade känt mig som ett djur på zoo om jag var dom, men alla barn var väldigt glada att vi kom och vinkade och ville gärna vara med på kort så det kändes lite bättre.
När vi kom tillbaka till hotellet åt vi middag och sen gick vi och la oss väldigt tidigt för att nästa dag gå upp klockan 4.30 för att se soluppgången över Angkor Wat, ett tempel eller ett helt imperie i stort sett som varade mellan 900-1500 talet. Det var väldigt mäktigt, vi hade hyrt en guide som förklarade allt och det var väldigt intressant. Han berättade även många andra saker om Kambodja som var intressant att veta. Vi spenderade ungefär 7 timmar i alla tempel, jag tror vi besökte cirka fem olika under dagen. Vissa spenderar fyra dagar för att se allting ordentligt men för oss räckte det med en dag då allting till slut blev lite samma sak. Men det var verkligen värt att se och jag förstår fortfarande inte hur något sådant kan vara så bra välbehållet, jag menar för det mesta bygger man bara ut staden och bygger om, men här är det som att allting dog ut helt plötsligt! Det var också väldigt många barn som sålde armband och så vidare. På ett ställe var det kanske 20 små flickor som flockades runt oss och ropade "I give you 3 for 1 dollar lady" om och om igen i tio minuter innan vi lyckades ta oss därifrån i våra tucktuckar. Jag köpte faktiskt armband av två olika små tjejer. Inte för att dom var fina överhuvudtaget utan för att jag tyckte synd om dom. Guiden sa även att alla barn går i skolan, vissa på förmiddagen och vissa på eftermiddagen. Vilket var väldigt bra. Det fanns också ett sjukhus i Siem Reap som var gratis för alla barn i hela Kambodja. Det var sponsrat av Österrike om jag inte mins fel. Han pratade också väldigt mycket om Angelina Jolie som har gjort väldigt mycket för landet. En av hennes filmer är även inspelade i templet. En av hennes döttrar är även adopterad från Kambodja.
På kvällen gick vi på marknaden och shoppade lite souvenirer och så vidare.
Sista dagen gjorde vi tjejer Manikyr och pedikyr, medan Petri värderade 12 öl högre än pedikyr/ manikyr/ massage i en halvtimme! Vi hyrde även en tucktuck och bara åkte runt i Siem Reap och kollade runt. Vi stannade på en krokodil park. Det var hur många krokodiler på en alldeles för liten area. Dom låg på varandra och huller om buller så först trodde vi inte att dom var riktiga men sen rörde dom på sig lite. Men ingen direkt action så det syndes att dom inte hade det så bra.
Sen på kvällen tog vi nattbussen till Vietnam!
Det blev ett väldigt långt inlägg men det kompenserar för hela veckan som jag inte har bloggat! Plus att det också betyder att jag verkligen gillade Kambodja! Får ni chansen åk dit!
Hoppas allt är bra med er där hemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0