Vietnam!

Efter vår resa i Kambodja tog vi en nattbuss till Vietnam. Kan inte påstå att det var någon lyxbuss direkt, trångt ben utrymme, bussen åkte aldrig snabbare än kanske 60 km/h på grund av väldigt dåliga vägar, plus att det var ganska svårt att sova när busschauffören tutade varje gång han körde om någon annan eller när det var något djur i vägen och så vidare. Sen fick vi vänta 2 timmar i Phnom Phen, Kambodjas huvudstad. Men vi fördrev tiden genom att äta en god frukost på en restaurang innan vi tog en annan buss. I den bussen funkade inte luftkonditioneringen och den var full av polska turister men en jobbig polsk guide som trodde han var jätte rolig! 6.5 timme lyckades vi i alla fall klara på den bussen innan vi nådde Ho Chi Minh City i Vietnam. Och oj vilken skillnad mot Kambodja. Skotrar och vespor överallt! Även här gällde regeln, tuta, och trafiken var ett kaos. Tempot här var väldigt mycket högre än i Kambodja. Redan första dagen såg vi en moped olycka, som tur var skada sig ingen. vi var alla väldigt trött denna dag efter resan så vi gjorde inte så mycket mer än ett besök på ett kaffe och sen köpte vi med oss mat till hotellet och satte på en av filmkanalerna. Vi var tvungna att stanna uppe ett tag för våran tyska vän, Jasna skulle komma under kvällen och bo med oss. Dagen efter började vi att upptäcka Ho Chi Minh by foot. Vi besökte warmuseum, vilket var väldigt intressant. Det finns väldigt många krigsoffer i Vietnam, inte bara de som tog skada genom landminor och så vidare utan även de som påverkas genom olika strålningar och som sedan fått missbildade barn. Vi gick vidare och tittade på en katedral som tyvärr var stängd och såg lite andra turistiga saker. Vi gick även till en marknad. Men den var väldigt trång och vissa hade fasta priser vilket inte alls var speciellt billigt. Försäljarna var också väldigt jobbiga och tjatade på en hela tiden. Så mycket shoppande blev det tyvärr inte. På kvällen begav vi oss till en fin restaurang och åt pasta och tzatziki! Väldigt gott. Sedan begav vi oss till en nattklubb och drack ett par drinkar och dansade. Det var väldigt många västerländska män i 50-60 års åldern, man kan ju undra var dom var ute efter. Söndagen fördrev vi genom att shoppa lite och ja inget speciellt.
Sen flög vi hem måndag morgon!
Måste erkänna att Kambodja gav ett mycket bättre intryck på mig än vad Vietnam gjorde! Men samtidigt är jag glad att jag varit i Vietnam med :)
Nu ligger det lite bilder upp på facebook med :)