The Perenthian Islands!

Hej på er!
Jag glömde berätta att jag skulle iväg på en resa i helgen men hoppas ni kanske såg det på fb. VI var i alla fall ett gäng på tio utbytesstudenter som drog iväg till the Perenthien Islands. Öarna ligger på Malaysiska östkusten väldigt långt upp. Så för att ta oss dit var vi tvungna att åka rakt igenom landet till andra sidan. Vi hade bokat en minibuss som skulle komma kl 7.00 torsdagsmorgon, men så klart kom den inte förrän ca. 7.30-7.40. Skräll! Vi fick såklart se hur mycket som helst av landet, vi åkte över massor med berg och vår utsikt var helt underbar. Tyvärr när vi stannade för att ta kort var det så disigt så korten blev inte alls bra. Sex timmar senare var vi i alla fall framme i Kota Bharu. Därifrån tog vi en liten båt som drog rakt ut i en halvtimme tills vi kom fram till ön. Vi blev avsläppta på Long Beach. Det var hur vackert som helst. En ganska lång och helt underbar strand och vattnet var hur fint som helst. Vi badade och solade lite. Vi checkade in och jag Zelda och Sue delade ett rum. Det här är verkligen ingenting för de som är kräsna. Rummet var inte speciellt stort och killarna som bodde bredvid oss såg en mus i rummet! Vi betalade 40 MYR per person, vilket vi i efterhand förstod var ganska dyrt för dom här öarna. Vi gick över ön till Tropicana Beach för att äta middag och här hade dom äntligen västerländskmat. Jag åt spagetti bolognese, mums! När vi satt där och åt brjade det såklart spöregna, så när vi var klara hade vi inget annat val än att springa genom djungeln för att komma hem dyblöta!
Dag 2 beslöt vi att förflytta os till en annan strand, D´Lagoon. Denna strand var inte alls lika stor och det fanns bara en ägare på stranden, han ägde restaurangen, boendet och alla utflykter man kunde göra. Här var det verkligen som att leva i djungeln i Malaysia, så coolt. På kvällen började alla som jobbade där att sjunga och spela trummor, jag har filmat så ni kan få se på fb. Denna dag tog vi det väldigt lungt och hade det allmänt gött bara! tyvärr var inte denna strand lika badvänlig då det var ganska mycket koraller. Här bodde vi i en bungalow typ. Vi var fem stycken som delade på en. Här gick det även runt varaner och jag tror jag såg tre stycken under två dagar vi var där. Dom här var mycket större än den vi såg inne i stan i Penang. Dom är väldigt häftiga faktiskt!
Dag 3 bokade vi in en snorkling tur. Det var hur häftigt som helst! Vi var ute i kanske 4-5 timmar och stannade på 4-5 ställen. Vi såg hur fina fiskar som helst och även hajar och jätte sköldpaddor! En riktig upplevelse. Hajarna var dock bebishajar men ändå! Jätte sköldpaddan var skit cool, först så blev jag nästan rädd när jag förstod hur stor den var men den var inte alls rädd för oss och vissa av oss rörde den till och med. Tror en av mina vänner lyckades få kort på den så det ska ni få se senare på fb. Det bästa med resan var ändå snorkling turen, var riktigt coolt!
Söndagen kl 15 blev vi upplockade av en båt och körda in till Kota Bharu och sedan tog vi minibussen hem. Det var en väldigt lyckad resa och jag är glad att vi gjorde den nu eftersom dom nämligen stänger allt på öarna i oktober/november till och med februari på grund av munsunregnet.
Idag har jag vandrat runt lite på skolan och checkat lite av kurserna. Jag har nu försökt få ihop schemat på bästa sätt. Som det ser ut nu Så går jag tisdag till torsdag morgon. Kurserna jag ska läsa är: International marketing, Security Investment and Portfolio Management, Economic transformation in southeast Asia och global supply chain management. tycker faktiskt alla verkar väldigt intressanta så jag hoppas det blir bra. Nästa utmaning är att hitta till lektionssalarna. Det enda du har är bokstäver på schemat och inga bokstäver finns vare sig på byggnaderna eller på kartan och skyltarna står allt (utom international office) på malay.
Hörde att ni där hemma med hade det ganska varmt igår kväll :)
Här är det hur varmt som helst men jag måste ha långbyxor och tröja eftersom jag är på skolans område!
Ha det gött!
Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0