Penang Tour!

Idag var det dags för oss utbytesstudenter att åka på en tur här i Penang. Vi började med traditionell frukost, vilket jag uppfattade som vanlig lunch mat typ men då jag inte alls är sugen på något "spicy" tidigt på morgonen lyckades jag hitta ett stånd med toasts :) Efter det fick promenera runt väldigt mycket i värmen och titta på massa tempel och så vidare. Bland annat ett av sydost Asiens äldsta. Vi blev erbjudna att gå in i ett museum men vissa av oss ville hellre gå se något annat. Så vi gick bland annat till en choklad butik, där fick vi prova massa olika smaker gratis! Det var så gott, kunde tyvärr inte köpa något i och med att vi skulle va i solen hela dagen. Vi gick även förbi "Love Lane" en gata när det finns många hostels och där alla horor och manshoror finns på kvällarna.
Vi åt lunch på ett indiskt ställe och jag tog min favorit rätt som jag hittills har hittat. Det kallas "Plain nenna set" om jag minns rätt och det är en typ av tunnbröd, en ganska starkt kyckling och sen lök och olika såser att doppa i. Man får inte vara för fin i kanten för att äta på såna här ställen, idag fick vi gaffel och sked men hur lätt är  det att äta en kyckling med det, och förra gången fick vi inga bestick så då finns det inget annat alternativ än händerna. Tack gud för handdesinfektion!
Vi besökte under eftermiddagen ett flytande bibliotek, det åker runt i hela världen och stannas ca en månad på varje ställe. Dock blev vi ganska besvikna när vi kom in på båten. Det var en hur stor färja som helst men inuti så var det bara ett litet bibliotek. Vi tog istället en fika :)
Efter det var vi tvungna att låta muslimerna som var med få be sin kvällsbön så vi andra blev avsläppta vid ett shoppingcenter i ett väldigt dyrt område. Det var i stort sett ingen i affärerna och ölen var nästan dyrare än hemma. Så här försökte vi fördriva tiden på bästa sätt. Tillsist åkte vi äntligen till stranden. Det var hur skönt som helst att bada säkert minst 26 grader i vattnet. Vi spelade lite volleyboll i vattnet och sen gick för att bestiga några klippor. Inte så stora men väldigt hala. Där såg vi en ödla, fladdermöss och jätte stora svarta krabbos som såg ut som jätte stora spindlar. Efter det tog vi en snabb sväng på nightmarket, jag köpte mig en plånbok dock inte så billig som jag tänkt mig... Sen tog vi bussen hem och jag somnade. Har verkligen inte sovit mer än kanske 6 timmar per natt sen jag kom hit. Har problem med att sova på kvällarna för det är då man har tid att tänka. Jag menar 4 månader innan jag ser Tobbe det har först slagit mig när jag kom hit att det är väldigt länge tyvärr..
Förresten våran vän Sandro från Tyskland och några till utbytesstudenter blev för övrigt intervjuade av både TV och tidningar idag. Skolan hade en presskonferens om hur internationella dom är så då behövde dom ha med några utbytesstudenter. Så imorgon måste vi kolla någon tidning och se om han skötte sig väl. Sandro skriver även en väldigt intressant uppsats som jag ska få läsa när han är klar, handlar om hur marknaden ändras när olika nyheter släpps, som till exempel aktie priserna ändras när arbetslösheten ökar.
Bilder får ni tyvärr kolla på på facebook, dock funkade det inte riktigt att ladda upp dom där heller just nu men ska göra det imorgon i skolan där det finns wifi. Förhoppningsvis ska jag införskaffa mig ett bättre internet inom snar framtid för det här blir jag ganska frustrerad av. Jag gillar när saker funkar och är effektiva.
Sov så gott!
Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0