Annorlunda!

Penang är inte alls som jag väntat mig, dock vet jag inte exakt vad jag väntade mig men i alla fall. Penang är verkligen inte gjort för folk som promenerar. Trottoarerna är antingen obefintliga, jätte smala, de har grävt ett dike precis bredvid på 1-2 meter djupt så det är som att balansera mellan bilarna och gigantiska diken. Skulle du trilla ner så lär du inte komma upp utan att brutit något. Övergångsställen är i stort sett obefintliga. Ska man gå till skolan måste man korsa en 4 vägs korsning med väldigt mycket trafik så det gäller verkligen att vara på sin vakt. Trafiken är helt galen, dom kör som galningar och det är mopeder över allt. Igår tog vi en taxi hem från George Town och han körde i 100-110 och bytte filen kors och tvärs. Hade han kört så i Sverige skulle han förmodligen ha krockat ett antal gånger men här är det som om dom har ett jävligt organiserat kaos! Alla vet att alla byter filer i olägliga lägen så då är dom med på det och vet om att alla är oberäkneliga! Vi åkte även förbi en moped med hela familjen på. Pappa körde, ett barn framför med hjälm, ett barn bakom som stod upp i mammas knä utan hjälm! Helt sjukt!
I vårat område(består av fyra byggnader) bor det hur mycket folk som helst. Det är 27 våningar med kanske 20 lägenheter på varje våning i fyra hus så det blir en del. Dock är vi i stort sett ensamma när vi badar i poolen. Det är utbytesstudenter (vi) och sen någon barnfamilj som hänger där, så det är rätt skönt att inte behöva trängas. Tyvärr finns det inga solstolar utan bara några parkbänkar med bord till men jag antar att det bara är att lägga sig på handduken när man känner för att sola :)
Vi bor för övrigt på 24e våning och har en helt underbar utsikt (bilder kommer). Vi har tre balkonger, en ihop och sen har jag och Zelda varsin till våra rum. Rummet var tyvärr ganska skitigt när vi flyttade in men jag har nu skrubbat mitt badkar så man i alla fall kan stå där och duscha. köket är inte speciellt mysigt så laga någon mat tror jag inte vi kommer göra. Yoghurt till frukost är nog så långt jag sträcker mig.
Allting är väldigt billigt som ni förmodligen redan vet! Taxin igår kostade 25 MYR vilket är lite drygt 50 kr och då åkte vi i kanske 15-20 min. Bussen in till George Town gick på 2 MYR (4 kr) Sjukt billigt! Lunchen jag åt idag gick på 10 kr. Helt okej! Dock så får man ju chansa lite när man beställer då man inte har någon aning om vad man får. Men det lär vi oss förmodligen ganska snart!
See you :)
Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0